Bikepacking – långfärdscykling on drugs

bikerafting

Sommarens traditionella långfärdscykling var en härlig upplevelse på många sätt och vis. Jag tog mig hem till Sverige från Krakow via Slovakien, Tjeckien, Tyskland och Danmark. Men hur härlig resan än var så saknade jag hela tiden den riktiga nerven. I Europa är man alltid nära civilisationen och man är aldrig riktigt ensam. Jag tyckte den trygghetskänslan var tråkig och funderade på hur man skulle kunna göra det hela lite mer äventyrslikt. Nästa gång vill jag komma ifrån civilisationen och känna mig helt utlämnad åt min egen kunskap och mina egna förberedelser. Låt mig presentera bikepacking.

Jag har sedan hemkomsten spenderat många timmar på att planera nästa sommars äventyr, som kommer innehålla en annan cykel, en ryggsäck och en uppblåsbar kajak… men mer om ryggsäcken och kajaken i ett framtida inlägg!

Bikepacking

Nästan omedelbart efter det att jag hade kommit hem från resan i somras började jag undersöka alternativa transportmedel. Jag ville fortfarande att mitt huvudsakliga transportmedel skulle vara cykel, men en cykel anpassad för naturen. Stigar, leder och mera lera. Jag längtade efter en cykel som kunde ge mig lite mera skit under naglarna helt enkelt. Och nu står min ögonsten (Surly Krampus Ops) i garderoben, väl använd sen jag köpte henne för lite drygt två månader sedan. Det kanske inte syns så väl på bilderna, men däcken är gigantiska om man jämför med en “vanlig” cykel. En klassisk mountainbike har 26″ däck, men de senaste åren har 29″ (som på bilderna nedan) blivit allt vanligare. Däcken är 3″ breda. Summa summarum; cykeln skrämmer livet ur mindre barn och pensionärer varje gång jag är ute och rullar. Men framförallt möjliggör cykeln framkomlighet på en helt annan nivå än mina tidigare cyklar; den är gjord för att ta sig fram överallt.

Surlys ramar tillverkas alltid i högkvalitativt stål och har så få komplicerade detaljer som möjligt. Ingen oljehydraulik. Inga stötdämpare. Inget tjafs. Mekaniska bromsar och 10 växlar. Allt för att minimera risk för haveri. Och skulle olyckan vara framme är det oftast inte värre än att man kan fixa det där och då. Jag packar utrustningen i bikepackingväskor från Revelete eftersom jag tyckte att mina gamla cykelväskor, “panniers”, var alltför tunga och skrymmande. Jag kunde på så sätt också bli av med pakethållaren, som inte alls hör hemma på mountainbikes.

Som vanligt är pinterest en bra inspirationskälla och en sökning på bikepacking kommer generera bilder och artiklar för en hel helgs läsning, minst.

 

2 reaktioner till “Bikepacking – långfärdscykling on drugs”

  1. Hej LF,

    Har funderat på (inspirerad av bla ditt projekt) att bygga en elcykel. Hur tror du det skulle fungera med en Surly Krampus, dvs din långfärdshoj.

    Mvh,
    Peter

    1. Hej!

      Jag tror det skulle gå bra, utan att ha undersökt saken närmre. Krampus har 73 mm bottom bracket vilket gör att man kommer få sätta dit några extra brickor som distans. Bafangkiten är gjorda för 68 mm BB. Krampus har mekaniska bromsar och ett vanligt växelsystem så det funkar fint. Om jag skulle sätta ett bafangkit på min krampus skulle jag dock leta efter en mindre chainring att sätta fram (endless sphere har säkert bra tips på det området). Krampus har ju som standard en chainring fram med 33 tänder och den som medföljer i bafangkitet har 42 eller 44. Vilket inte är så lämpligt för en terrängcykel.

      Sen så är jag av den uppfattningen att elcyklar passar bäst som pendlarcykelar i stan. Mountainbikes med 29tums tjockisdäck ska man trampa med sina egna ben. Men som sagt, det är min åsikt :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *