Bilkostnader är mycket mer än bara bensin

Ni som läser den här bloggen vet att jag inte är särskilt förtjust i bilar. Det beror på flera olika orsaker.

1. Det är dyrt. Men bilkostnader är mer bara bensin.

De flesta som kör bil vet att det är dyrt att äga och framförallt köra en bil. Men hur mycket kostar det att köra bil, om alla bilkostnader är inräknade utöver bensinen? Jag själv köpte min nuvarande bil redan innan jag överhuvudtaget reflekterade över ord som pengar, ekonomiskt oberoende, budget och sparsamt leverne. Det innebar att jag köpte en bil som både är för stor och för dyr för en ensamstående man. Därför kommer jag att inom rimlig framtid sälja min bil och köpa en annan. Egentligen vill jag inte ha en bil alls, men eftersom jag bor på landet så är det ett ont måste. Hade jag bott i stan hade jag med största sannolikhet åkt kommunalt, alternativt gått med i en bilpool. Bilen är nu såld! (Sommaren 2014). Hursomhelst, på internet finns det flera sidor där man kan kalkylera kostnaden per mil för just sin bil.

Golf 2.0 2002 vs. BMW X5 xDrive40d 2014 – en kostnadsjämförelse

Enbart för att ge ett exempel på verkliga bilkostnader per mil kommer jag nedan göra en jämförelse mellan två olika bilmodeller och vad det skulle kosta mig att äga dessa i tio år framöver. Den ena pengatjuven är en volksvagen golf 2.0 2002. En relativt vanlig bil skulle jag tro, trots att jag är långt ifrån att kunna kalla mig bilexpert. Den andra modellen är en BMW X5 xDrive40d 2014 och om golfen var en pengatjuv så är det här aset en verklig ekonomidödare som medför sjuka bilkostnader. Låt mig visa varför.

Golf 2.0 2002

Låt säga att jag köper den här bilen idag i begagnat skick för 21000 kr, en rimlig kostnad för en sådan bil. Jag beräknar att äga bilen i tio år framöver och köra 1500 mil per år. Försäkringen kostar 4000 kronor per år och bensinen kostar 14,13 kr per liter. Jag räknar även in att besiktningen kostar 350 kronor per år och att bilen har en genomsnittlig förbrukning på 7,9 liter per 100 km. Då kommer de verkliga kostnaderna för detta fordon bli följande (enligt bilsvar.se, en sida som har utvecklats av Konsumentverket i samarbete med Energimyndigheten och Trafikverket).

Uppskattad värdeminskning 0
Reparationer & service 7000
Däckkostnad 2500
Bränslekostnad 16700
Skatt & besiktning 1600
Försäkring 4000
Förbrukningsmaterial 800
Årskostnad 32000
Månadskostnad 2500
Milkostnad 22

Trots att bilen är gammal och ganska billig i inköp så kostar det mig ändå 32000 kronor per år, eller 2500 kronor per månad att köra den här bilen. I tio år framöver! En milkostnad på 22 kronor. Stora bilkostnader.

BMW X5 xDrive40d 2014

Låt säga att jag köper den här bilen idag (måtte det aldrig ske) i nytt skick för 644000 kr, en sinnessjukt dålig investering. Jag beräknar att äga bilen i tio år framöver och köra 1500 mil per år. Försäkringen kostar 4000 kronor per år och dieseln kostar 14,13 kr per liter. Jag räknar även in att besiktningen kostar 350 kronor per år och att bilen har en genomsnittlig förbrukning på 6,3 liter per 100 km. Då kommer de verkliga kostnaderna för detta fordon bli följande (enligt bilsvar.se).

Uppskattad värdeminskning 54000
Reparationer & service 8000
Däckkostnad 7500
Bränslekostnad 13700
Skatt & besiktning 3700
Försäkring 4000
Förbrukningsmaterial 800
Årskostnad 92000
Månadskostnad 7500
Milkostnad 61

Bilen är helt ny riktigt dyr i inköp. Därför är det kanske inte så förvånande att det kostar mig 92000 kronor per år, eller 7500 kronor per månad att köra den här bilen. I tio år framöver… En milkostnad på 61 kronor. Tokigt höga bilkostnader!

Slutsats

Bilar är dyrt. Jävligt dyrt. Även om du köper en billig begagnad bil så får du jobba hårt för att komma under 20 kronor milen. Att köpa en ny bil är något som är förbehållet enbart multimiljonärer och dårar. Vill du sänka dina bilkostnader – köp en begagnad äldre bil eller – ännu bättre – sälj din bil helt och hållet.

2. Bilar förstör miljön

Bilar förbränner en blandning av oktaner, kolväten. Summa summarum resulterar detta i att du, bland annat, bidrar starkt till den globala uppvärmningen. Utöver detta bidrar bilåkningen till att städer förlorar värdefulla grönområden och torg eftersom de förvandlas till parkeringsplatser och vägar.

3. Bilåkning gör dig lat

Visst är det skönt att sätta sig i bilen en regnig, blåsig novembereftermiddag istället för att sätta sig på en blöt cykelsadel. Och visst kan det vara skönt att inte behöva använda muskelkraft för att förflytta sin kropp. Att köra bil tar dig framåt utan minsta ansträngning och nästan magiskt. En maskin som tar sig framåt utan minsta ansträngning!

Det är just det. I en värld som den vi lever i blir människor latare och latare och fetare och fetare. Människor tar rulltrappan i köpcentret. Man tar hissen upp till lägenheten på andra våningen. Galenskapen har gått så långt att ensamstående människor köper bänkdiskmaskin för att diska sin disk och robotgräsklippare som klipper din gräsmatta. Städfirmor erbjuder sin hjälp för att man ska slippa utsätta sin allt fetare röv för onödiga rörelser.

Visst kan det vara bra att optimera sin vardag på olika sätt för att få tid till annat. Jag tycker inte det är fel att låta en robotgräsklippare ta hand om gräsmattan om man nu är en av de ytterst få människor som är så pass upptagen, att man inte har 30 minuter i veckan att spendera i trädgården. Det kan vara okej att stoppa in disken i diskmaskinen för att man ska få tid till att spela boll med sina barn i trädgården.

Men det är faktiskt inte okej att ta bilen 500 meter till affären för att handla en påse chips och två folköl. Det finns en gräns för galenskapen och den gick långt innan femhundrametersturen till affären i en miljö-, hälso- och ekonomidestruktiv bil. Tänk till. Tänk på dig själv, din plånbok och på miljön. Människan har aldrig varit skapad för att sitta stilla. Den är gjord för rörelse, för arbete, för upptäckande. Teknisk utveckling går så snabbt, att vi inte har en aning om vad dagens livsstil har för inverkan på oss på längre sikt. Människokroppen – så fantastiskt den är – kommer att anpassa sig. Men det kommer ta mycket lång tid.

Vill vi verkligen förvandla människan från en levande varelse i rörelse, till en stillsittande cyborg i avsaknad av förmåga att utföra uppgifter utan hjälp av mekaniska konstruktioner?

Har jag missat någon anledning till att minska bilåkandet? Dela gärna med dig i kommentarerna!

7 reaktioner till “Bilkostnader är mycket mer än bara bensin”

  1. Ett mycket bra inlägg om hur att äga bil är så värdeförstörande i förhållande till mycket annat. Äger själv en bil, en ny sådan som jag tycker kostar alldeles för mycket.

    Jag går just nu i tankar att införskaffa mig en bättre cykel som är vettig nog att använda för att ta mig till jobbet. Sträckan är cirka 1.5 mil. I fint väder är det nog inga konstigheter att motivera sig själv, det blir dock lite värre en regnig höstdag eller när snön börjar falla.

    Förövrigt en bra blogg som jag helt hade missat.

    Mvh
    Kanjagblirik

    1. Tack för dina fina ord om bloggen.

      Ja en ny bil är nog det absolut sämsta man kan spendera pengar på. Inte nog med att det kostar att köpa eländet, det kostar pengar att äga den också. Tycker du ska köpa en cykel, absolut. Ska du inte byta ut bilen mot en mindre, lite äldre variant också när du ändå är i farten? :) Kommenterade på din blogg förresten! Hade missat den också, intressant läsning!

      1. Ja försäkringen var dessutom inte billig på den, dels för att jag är ung men även för att den är ny.
        Jag hade en billig bil tidigare, en diesel som inte drog så mycket. Försäkringen och skatten var väldigt låg. Sen blev det hund och behovet uppstod för en ny bil.
        Får man igång cyklandet så kanske man ska överväga att sälja och byta mot en billigare begagnad men ändå rymlig bil.

        Mvh

  2. Fast det där var väl – en ideogiskt färgad (?) – skräckkalkyl du gjorde över bilkostnader.
    Om jag räknar på mina kostnader för en begagnad bil så får jag det till drygt 10 000 kronor på ett år.
    Med sparsam körning och inga behov av reparationer eller nya däck för tillfället.

    1. Alla bilar kostar pengar att köra. Om man inte kör någonting är det väl inte så underligt att du kommer billigt undan. Menar du att din bil är billigare att äga än andra bilar på grund av att du just nu inte behöver byta däck? Väldigt kortsiktigt tänk?!

    2. Och om du hade läst hela artikeln så hade du också sett att det inte är jag som gjort uträkningen utan bilsvar.se, en sida som har utvecklats av Konsumentverket i samarbete med Energimyndigheten och Trafikverket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *