Billig mat. Tre enkla tips.

Jag har alltid tyckt om mat och i mitt arbete som idrottslärare vet jag hur viktigt det är att sköta sin kost. Jag är dock inte en av dom som tror att det finns en speciell diet eller typ av kost som skulle vara den ultimata lösningen för alla. Däremot är jag övertygad om att alla människor fungerar olika och mår bäst av vad de själva vet fungerar för just dom. Vissa gillar att äta frukost – andra inte. En del hoppar över lunchen och andra äter bara ett par mackor till middag. Det som är viktigt är att man under dygnet får i sig tillräckligt med energi och näring för att man ska kunna fungera normalt och varken öka eller minska i vikt.

Mina egna matvanor

Jag har i flera års tid ätit på ett ganska annorlunda sätt, men för mig fungerar det väldigt bra. Jag äter bara ett mål billig mat om dagen. De flesta tror att jag är tokig, eftersom man sedan barnsben fått lära sig att man måste äta regelbundet. Jag tror egentligen inte alls på att “äta regelbundet”. Jag är övertygad om att det är livsmedelsindustrin som vill få oss konsumenter att bli feta och fattiga.

Själv ser jag till att jag under min enda måltid på dygnet äter tillräckligt mycket och tillräckligt bra för att täcka kroppens behov av energi och näring. Det här betyder att den portion jag äter är enorm för de flesta. Jag kan med lätthet klämma i mig 500 gram kött och två rejäla tallrikar pasta. Därtill en rejäl sallad. Observera att det här sättet att äta fungerar bra för mig – alla fungerar olika och om du själv tycker om att äta 5 mål mat om dagen så ska du självklart göra det.

Det sista jag vill är att predika över hur och vad någon ska äta – ingen forskning känns pålitlig och ingen vet vad som fungerar eller inte. Därför är det upp till var och en att äta det som passar och det som man mår bra av. Jag tycker ett bra tips är att helt enkelt lita på vad kroppen talar om för en. Är du hungrig – ät. Är du törstig – drick. Så länge man håller sig undan från tomma kalorier och processad mat så klarar man sig utmärkt genom att äta på så vis.

Planera och köp billig mat

Hur man än lägger upp sin kost så finns det inga anledningar att slösa med pengarna i onödan. Även billig mat går att tillaga så den blir god och näringsrik. Jag budgeterar 1000 kronor i månaden till livsmedel. I dessa pengar inkluderas inte de basingredienser som varje kök vanligtvis har för att kunna laga bra mat, som till exempel oljor, vinäger, smör, kryddor och buljong.

Ett bra tips för att spara pengar är att planera och göra matlådor/storkok. Själv använder jag matpriskollen i början av veckan och kollar var billig mat finns. Många gånger hittar man billig mat till kraftigt rabatterade priser. Lär dig vad som är bra priser för råvaror! Hittar jag blandfärs för 39 kronor kilot så kan jag överväga ett köp, men jag handlar aldrig blandfärs dyrare än så. Jag bygger sedan veckans matsedel runt de kraftigt rabatterade varorna. Oftast är det kött som är basen i min matlagning, så hittar jag billig mat såsom kyckling, falukorv och nötfärs så är risken stor att jag lagar flygande Jakob, ugnsstekt falukorv och köttfärssås.

När jag planerat månadens matsedel åker jag och storhandlar i den butik jag anser att jag kan spara mest pengar just denna månad. Oftast hittar jag gott om billig mat på Citygross, men även Netto, Ica Maxi och Willys brukar erbjuda bra och billig mat. Jag storhandlar på grund av mängdrabatter och för att man minskar antalet besök i affären. Ju fler tillfällen man vistas i butiken, desto större är risken för spontana inköp av onödiga varor såsom exempelvis läsk, godis och även större dyrare saker som kläder eller hushållsmaskiner. Själv är jag svag för just hushållsmaskiner och försöker därför hålla mig så långt borta jag kan från den avdelningen!

Bli duktig på 10 rätter

Är du ny på det här med matlagning, eller är du en av dom som aldrig tycks lyckas i köket? Då är mitt förslag att du väljer ut mellan 5 och 10 enkla men goda rätter och lär dig laga dessa till perfektion. Fördelen med detta är maten blir väldigt god och att du lär dig vilka ingredienser du behöver i din matlagning. Har du exempelvis Chili con carne som en av dina 5 rätter så vet du att du borde köpa de där rabatterade kidneybönorna du just gick förbi på Willys. Butikerna är ofta duktiga på att lura oss kunder med olika typer av skyltning. Stora skyltar med ett stort erbjudande signalerar till oss kunder att just den här tandkrämen är den billigaste just nu. Detta är dock inte alltid fallet. Fall inte direkt för butikernas skyltade rabatter utan kolla även det övriga sortimentet, ofta finns det andra märken som är ännu billigare än den rabatterade varan från ett “finare” varumärke.

Släng inte mat!

Borde egentligen vara en självklarhet, men slänger du mat är det samma sak som att slänga pengar. Om du handlat billig mat och sen slänger den så förstår du själv att maten inte längre är särskilt billig. Köp inte mat som du inte kommer äta upp. Får du mat över – använd frysen! Det här hänger ju självklart ihop med din planering. Tids nog lär man sig vad och hur mycket mat man ska handla för att slippa slänga. Ofta är det grönsaker som får gå den hårda vägen mot papperskorgen. Om man nu tvunget måste köpa “färska” grönsaker så köp inte mer än hälften av vad du tror att du kommer använda! Det är ingen katastrof om salladen skulle råka ta slut – hellre detta än att du tvingas slänga. Personligen köper jag mestadels frysta grönsaker. Frysta grönsaker håller ett högt näringsvärde – ofta högre än färska (som färdats långt i lastbilar) – genom att de fryses in direkt efter skörd. Även frysgrönsaker kan bli goda om de tillagas på rätt sätt.

Vad många inte vet är att även mjölk går att frysa. Jag har alltid mjölk i frysen, redo att ta fram till gröten, eller matlagningen. Mjölken smakar i stort sett likadant när den har varit infryst som innan, men den måste få tina ordentligt, varvid man skakar den lite lätt för att få fram smakerna igen.

Genom att frysa in hela rätter och tina upp i mikrovågsugn vid behov, sparar man även enorma mängder hushållsel, med tanke på att du inte behöver dra igång spis, ugn, o.s.v. för att laga mat. Visst smakar kanske inte fryst mat riktigt så gott som nylagad – men som vanligt handlar det om prioriteringar!

Lycka till i köket med din billiga mat!

4 reaktioner till “Billig mat. Tre enkla tips.”

  1. Du äter alltså enbart ett mål om dagen. Har hört om det endast en gång förut då min pappas fd kollega också gör så. Undrar nu hur du började med det. Var det inte en invänjningprocess?

    Själv äter jag förmodligen bättre än genomsnittet, mest vegetariskt men upplever ändå att jag borde förbättra matvanorna vad gäller antal mål/småätande och matkostnaden. Har hittills rejält svårt att komma under 1700 kr/mån (men i denna summa räknar jag in allt ät- och drickbart jag intagit oavsett om det varit hemma eller på stan.)

    Har du tips om hur du gör för att äta bara en gång per dag och klara av det? Ett separat framtida inlägg kanske? Finns ju fler fördelar som du inte tar upp. Bättre för tandhälsan och det spar massor av tid och mental energi att inte fokusera på nästa mål mat.

    Bra blogg förresten. Har läst nästan alla inlägg.

    Eva

  2. Tack för de fina orden om bloggen :)

    Ja det kanske vore något att skriva lite om det sätt jag äter på. Jag började med detta i och med att jag tränar mycket med kettlebells och läste en av de mest kända böckerna inom området kettlebellträning. Författaren nämnde lite kort att han länge ätit på det vis som jag nu gjort ett antal år. Jag blev väldigt intresserad och efter lite efterforskningar på nätet så fick jag nys om boken “the warrior diet” av Ori Hofmekler. Jag äter i stort sett utefter den boken kan man väl säga, förutom att jag inte går omkring och äter massa vitaminpiller och sånt trams utan försöker få i mig allt via kosten.

    Hur som helst så vänjer sig kroppen ganska snart att äta så här. Jag har inga direkta tips, själv började jag med den här “livsstilen” över en dag. I början gick man omkring och kände efter och blev såklart hungrig, men nu är jag inte ens hungrig vid lunch. Medan kollegorna sitter och äter så går jag och vilar i 45 minuter istället, eller gör något annat vettigt. Jag känner att man får så mycket tid över till annat, samtidigt som den enda måltiden framåt kvällen blir ett riktigt hallelujah-moment :)

    Det finns en del intressanta artiklar skrivna i ämnet bland annat följande av Tommy Blom, en av Sveriges duktigaste kampsportare (överlever en kampsportare på ett mål om dagen så gör jag det med!):

    http://www.tommyblom.com/warrior-diet-peroiodisk-fasta/

    Lycka till om du nu skulle prova. Jag kanske skriver ett helt inlägg vad det lider.

    1. Tack så mycket för ditt svar. Har kollat länken. Intressant! Ska verkligen försöka få ordning på antal mål per dag. Kanske börja försiktigt med rejäl proteinfrukost och klara mig till kvällsmålet med bara lite nötter och någon frukt under dagen. Har fått en rejäl tankeställare nu tack vare att du skrev om dina matvanor.

      Upptäckte nyligen av en slump också hur min kropp reagerar på stor mängd kött som jag inte ätit så mycket av på flera år. (Har dock ätit ägg nästan varje dag och ibland fisk och kyckling.) Plötsligt fick jag jämnt blodsocker, överraskande lugn i kroppen och ingen hunger på över fem timmar! Då börjar man ana relationen mellan orsak och verkan…

      Eva

      1. Ja jag brukar äta nån frukt, morot eller lite nötter under dagen om jag blir sugen på nåt. Jag äter också mycket kött men även mycket kolhydrater, jag tycker dels att det blir väldigt krångligt och dels väldigt dyrt att inte äta kolhydrater. Jag tränar en hel del och har inga problem att hålla vikten trots att jag ibland äter pasta och potatis varje dag i veckan. Om jag bara skulle äta strikt paleo eller liknande så skulle antagligen mina livsmedelskostnader fördubblas och det har jag ingen lust med. Plus att jag älskar pasta/potatis/ris och det är kanske det allra viktigaste.

        Angående blodsockret så har jag aldrig några toppar eller dalar under dagtid längre. Förr om jag åt mitt på dagen blev jag sömnig och på vägen hem från jobbet var jag ibland nära att somna, det händer aldrig längre. Det är skönt att vara alert, pigg och aktiv på dagarna och tillåta sig själv att slappa och frossa på kvällen. Efter min rejäla middag brukar jag bli rätt trött, så man kommer i säng tidigt och är pigg till nästa dag. Det där med att det skulle vara ohälsosamt att äta precis innan man går och lägger sig tror jag är rena skitsnacket.

        Lycka till med kosten och kommentera/följ gärna bloggen även i fortsättningen. Det är kul när man ibland får respons på vad man skriver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *