Bygga elcykel – projektet är klart

Nu är elcykeln som jag pratade om i det här inlägget ihopbyggd. Att bygga elcykel är inte svårt. Jag tog helt enkelt min redan existerande cykel och satte på en “middrive” motor och batteri som jag beställt över nätet. Allt gick väldigt smidigt och här är resultatet:

Bygga Elcykel

Det behövs såklart lite verktyg för att montera fast motorn. Själv klarade jag mig långt med Rose’s All2gether toolbox. Det krävs också en haknyckel. Jag köpte min från biltema och den duger, även om det finns betydligt bättre haknycklar att beställa från nätet.

Motorn går fantastiskt tyst och när man åker så hör man inte ens motorn på grund av vindsuset. Det känns som att köra moped i tystnad, helt underbart. Min elcykel har en lcd-panel. Den håller koll på hur fort man kör, hur långt man kör och hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. Det går även att ställa in hur mycket assistans man vill ha från motorn när man trampar och om man inte vill ha någon hjälp alls så går det fortfarande att cykla som vanligt. Det finns alltså fortfarande alla möjligheter att få ett rejält träningspass på cykeln, om man så vill.

Att beställa från internet

För den som vill bygga elcykel finns det en uppsjö av elcykelkit av varierande kvalitet på ebay. Men jag rekommenderar att bygga elcykel med kit från GBK eller EM3EV. Båda dessa återförsäljare har erkänt gott rykte och är baserade i Kina. Det finns även ett antal amerikanska återförsäljare, men eftersom motorerna tillverkas i Kina och återförsäljarna där har nära kontakt med fabriken, så inbillar jag mig att det är förmånligt att handla från öst.

Jag beställde själv från GBK och allting gick verkligen smidigt. Till exempel kan jag nämna att jag råkade beställa ett batteri och en motor som inte var kompatibla med varandra, och då fick jag direkt ett mail där en tjej vid namn Anna ville försäkra sig om att jag verkligen ville ha dessa inkompatibla delar, eller om jag ville ändra i ordern. Extremt bra service. Dessutom ställde jag jobbiga följdfrågor som jag fick svar på inom 10 minuter, varje gång. Det tog en vecka innan ordern var skickad, p.g.a. att det tar ett antal dagar för butikerna att färdigställa batterierna. När ordern väl var skickad så nådde den mig på 5 dagar, vilket jag tycker är otroligt snabbt. Fick paketet levererat till dörren med UPS.

Det kit som jag köpte heter bbs01 och den kraftfullare varianten heter bbs02. Vilken man väljer handlar väl helt enkelt om hur mycket kraft man vill ha och hur mycket man vill följa den svenska lagen. Batteriet är ett 36v10ah och uppskattas räcka för ungefär 8-10 mil på vägen innan det behöver laddas igen. Batteriet klarar uppskattningsvis 2000 laddcykler innan det måste bytas ut. Det betyder att jag kan köra 8 mil om dagen i 5,5 år framöver innan jag behöver köpa ett nytt batteri igen. Om man jämför detta med bilåkning så är det ju en enorm besparing, även om det kostar ett par kronor att ladda batteriet varje gång. Och batteriet i sig är ganska dyrt.

Sammanfattningsvis är jag enormt nöjd med hela kitet och ångrar inte de kostnader som hela projektet inneburit. Ett väldigt bra kit om man vill bygga elcykel på egen hand.

53 reaktioner till “Bygga elcykel – projektet är klart”

    1. Tack! Jag kan verkligen rekommendera elcykel om man vill underlätta lite i vardagen. Nu är det ju t.o.m. kul att ge sig ut på en cykeltur… ;) Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilderna blev bra, jag är en usel fotograf med en usel mobilkamera. Men tack ändå!

  1. Nu vill vi se ett inlägg om alla kostnader i projektet och ett annat när du knäcker närmast tillgängliga slalombacke. En detalj genomgång hur den beter sig i allt från när du leder cykeln till växlingar uppför och nedför. Ger den något extra motstånd när du har den i off läge? Hur lång tid tar laddningen av batteriet? Vad har dom medföljande handbromsarna för funktion? Vilken lutning klarar den utan tramp hjälp och hur länge utan att motorn blir överhettad?

    1. Pust, du kräver inte lite du! ;)

      Jag kan överväga att göra en lite mer detaljerad genomgång någon gång de kommande veckorna. Har fortfarande inte varit i närheten av att ladda ur hela batteriet än så jag behöver helt enkelt lite mer kött på benen. Egentligen skulle jag vilja installera en wattmeter (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10080__turnigy_130a_watt_meter_and_power_analyzer.html), för att få lite mer detaljerad info om förbrukning i olika miljöer och olika assistanslägen. Får se om jag tar mig tid till detta.

      Några frågor kan jag redan besvara. Vad gäller motstånd när man trampar med motorn av så ger det ett märkbart extra motstånd beroende på att man driver runt hela motorn med muskelkraft. Så det är inget jag rekommenderar. Min cykel är ju dessutom ganska tung p.g.a. stålram, ballongdäck och skärmar, för att inte tala om motorns och batteriets extra vikt. Som tur är väger jag själv inte mer än ungefär 70 kilo, men är man uppe på 100 pannor så blir det nog rejält tungt utan motorhjälp… Sätter man motorn på en lättviktsracer så tror jag att det skulle vara en helt annan historia, även om jag själv aldrig skulle vilja göra det.

      De medföljande bromsarna har funktionen att de stänger av motorn när man bromsar helt enkelt. De fungerar även med mekaniska skivbromsar, men inte med hydrauliska.

      Får se då om jag återkommer med mer information i separat inlägg vad det lider. Under tiden kan jag återigen varmt rekommendera endless-sphere.com/forum, de har bland annat en forumdel särskilt dedikerad för middrives.

  2. Det finns väl ett frihjul i motorn som gör att motorn inte bromsar cykeln när du släpper tumgasen?

    Vad skulle belasta en navväxel om man växlar i detta läge?

    1. Jo det finns det ju, men det går lite trögare hur som helst. Jag är inte särskilt insatt i hur dessa motorer är uppbyggda så jag vet faktiskt inte vad som ger det lilla motståndet.

      Utöver detta använder jag aldrig tumgasen, jag kör enbart med PAS (pedal assist system). Jag har dock tänkt att programmera om controllern så att tumgasen istället får funktionen att stänga av motorn. Detta kan vara bra om man till exempel vill växla när motorn är hårt belastad. Växlar man med motorn fullt belastad sliter man annars onödigt mycket på drivlinan. Tumgasen blir då alltså till en “koppling” istället för gas.

  3. Om jag förstått det hela rätt, finns det två handbromshandtag? Skulle man då kunna låta bli att koppla det ena till bromsen och istället använda det som ett kopplingshandtag?

    1. Det följer med 2 bromshandtag i paketet. Man byter helt enkelt bara ut sina redan existerande bromshandtag och sätter dit de nya, bromsvajern som redan suttit på cykeln passar bra i de nya bromshandtagen. Ja visst skulle det gå bra att t.ex. bara plocka bort bromsklossarna på en av bromsarna. Då får ju den bromsen funktionen att enbart stänga av motorn utan att ge någon bromseffekt. Fast då föredrar jag nog att att använda tumgasen till detta. Men är man intresserad av att använda tumgasen (att använda den bryter mot svensk lag, om man bryr sig om detta!) så är det ju såklart en bra lösning som du tänker.

      Paul på em3ev.com är väldigt duktig och hjälpsam, han skräddarsyr paket åt personer med speciella önskemål och programmerar även om controllern efter kundens önskemål. Så vill man ha speciella funktioner skulle jag skicka ett mail till honom och fråga om det skulle vara möjligt.

  4. Hej! Först o främst, schyst bygge 10/10 enligt mina ögon, härligt skrivet också.
    Jag undrar om man kan cykla med den på vintern? Jag menar givetvis inte i en vinterstorm, utan en helt vanlig vinter med vanlig snö o ett par minusgrader? Antar att man måste ha kedja på däcken.
    Tänkte även höra med dig ifall man enbart kan använda tumgasen gällande långa sträckor eller tar motorn för mycket stryk? Tyckte jag läste att du bara använder den ibland och att det dessutom är olagligt att använda den?

  5. Hej Henrik. Jag cyklar alltid vintertid och jag tar för givet att det kommer gå bra även med elcykel. Vinterdäck med dubb är vad som krävs. Åtminstone om det är isigt.

    Det går utmärkt att använda tumgasen även länge sträckor om man skulle vilja. Det drar ju mer kraft från batteriet såklart men jag tror inte att motorn skulle slitas mer. Jag använder inte tumgasen eftersom att det dels är olagligt (tror dock inte polisen skulle bry sig särskilt) och dels för att jag vill ha lite motion när jag cyklar.

  6. Hej LF,

    Helt klart ett inspirerande projekt.
    Så som jag bor så tror jag att det blir svårt att ladda batteriet utan att ta ur det och upp i lägenheten. Är det svårt/tungt, besvärligt att demontera/montera osv… att göra det med den installation som du har?
    /Peter

  7. Hej Peter

    Jag bor också i lägenhet och tar bort batteriet från cykeln efter varje tur. Jag tycker inte det är krångligt, rycka ur en sladd, plocka bort batteriet och bära upp det. Man måste också använda en nyckel för att få bort batteriet ur hållaren, vilket jag tycker känns bra. Minskar väl stöldbegäret något kanske.

  8. Hej igen,
    Såg att du sålde en Nishiki inför ditt bygge. Jag har en Nishiki SLD (hybrid). Skulle det gå att göra liknande installation på den tror du?

    /Peter

    1. Jag skulle inte ha gjort det, även om det går. Dels är ju en ramen enligt Nishikis hemsida en lätt aluminumram med reducerade rör och gaffeln är också någon lättviktsvariant i aluminium. Det är ju bra, så länge det inte blir stora belastningar. Aluminium är lätt men inte särskilt starkt. Det andra problemet är att SLD har hydrauliska skivbromsar vilket gör att man inte kan koppla in de medföljande bromsarna (som automatiskt stänger av motorn när man bromsar). De fungerar bara om man har mekaniska skiv- och v-bromsar på cykeln. Det var dessa två anledningar som gjorde att jag sålde min nishiki och valde att bygga elcykel av en lite robustare cykel.

      Jag skulle låtit SLD’n vara som den är och köpt en mountainbike för några hundralappar på blocket och satt elmotor på den istället.

  9. Hej!
    Gött projekt och väldigt informativt! Jag är i valet eller kvalet att antingen köpa en färdig elcykel eller (liksom du) köpa ett kit till min befintliga (ca 3 år) gamla damcykel (3 växlar med fotbroms). Huvudanledningen är att jag lämnar mina barn på dagis med hjälpa av en cykelvagn bakom cykeln och resan börjar med en ganska tuff backe. (Enkel resa hem-dagis-arbete är ca 5 km.) (Barnens vikt inkl. vagn ca 40 kilo.) Mina funderingar är följande och undrar om du vill ge dina funderingar kring dem:
    1. Klarar min (ca 3 år) gamla Cresent damcykel att bli “elektrifierad”?
    2. Cykelvagnen gör hela ekipaget ganska baktungt – kommer överhuvudtaget en elmotor som sitter på framhjulet att fungerar tillfredställande?
    3. Om jag har förstått de hela korrekt så medför en “mitt-motor” att cykeln befintliga fotbroms ej kan användas?
    4. Angående ditt direkt från Kina – hur genomförde du din betalning? (Kreditkort, paypal mm?)

    Som sagt – väldigt bra skrivet med bra tips mm!

    Mvh

    Mathias

    1. Hej Mathias!

      Låter som att du har behov av en elcykel. En nackdel med navmotorer är att de inte är lika duktiga på att klättra uppför backar som middrives. Åtminstone inte vid användande av 250w motorer. Så vill man köra lagligt så vet jag inte hur lyckat det är att köra med navmotor i ditt fall. Em3ev.com har riktigt vassa navmotorer, men de är för kraftfulla för oss i Sverige om man vill köra lagligt, vilket jag antar att du vill med tanke på att du ska transportera barn i kärran. Köra framhjulsdrivet utan brantare backar och med lätt last är inga problem men tror i ditt fall inte det kommer fungera.

      1. Ja men det är inte optimalt
      2. Jag tror tyvärr inte att det kommer fungera särskilt bra. Framhjulet kommer slira och det blir riskfyllt.
      3. Enligt vad jag har läst så ska det inte fungera. Det är handbroms som gäller.
      4. Jag betalade med kortet. Ett par veckor efter leveransen fick jag också ett inbetalningskort för moms och tullkostnader som betalades som vilken faktura som helst.

      Det finns några alternativ för dig som jag ser det; Köp en begagnad eller ny cykel utan fotbroms och med kassett och växlar bak. Sätt dit en middrive. Eller; Köp en färdig elcykel med middrive eller bakhjulsdrift. Betydligt dyrare men mindre krångel.

  10. Hej!
    Dina reflektioner ha givit mig hjälp då jag nu elkonventerar min fina gamla mtb då latmasken blivit allt för stark då backarna är tidskrävande på morgonen och när barnen är allt mer tunga i cykelvagnen…
    Jag tycker det låter klokt att koppla bort elgase. Men hur gjorde du? Har ju redan beställt mitt kitt, så någon omprogranering kan inte göras i fabrik.

    Mvh Herbert Falun

    1. Hej Herbert

      Angående tumgasen så gjorde jag inget mer än att bara strunta i att koppla in den. Ingen omprogrammering behövs för just det. Den kabeln som egentligen ska gå till tumgasen fäste jag bara med ett buntband under ramen så att den inte syns. Lycka till med ditt bygge :)

  11. Hej, fin cykel!
    Ska elkonvertera min tvåhjuliga lådcykel, tror du det kitet du har är något för mej? Långsamt men en del backar…Blir det ekonomiskt förmånligt att själv ta hem kitet istället för en svensk återförsäljare? Ca 8500kr. Tack på förhand!

    1. Hej!

      Det är svårt att säga när man inte vet så mycket om din cykel. Generellt är ju en gammal hederlig mountainbike med “vanliga” växlar och v-bromsar det säkraste att använda. Cyklar med växlar i naven, fotbroms, hydrauliska bromsar etc. är så vitt jag förstått inte kompatibla med det kitet jag har.

      Jag har för mig att jag betalade cirka 5000 (inklusive batteri) och ytterligare 800 för moms och tull. Så visst blir det lite billigare. Sen får man ju ställa sig frågan om det kanske ändå skulle vara värt att lägga ett par tusenlappar till för att köpa lokalt. Snabbare support etc. Jag har kört lite drygt 200 mil på min cykel sen jag satte dit kitet och inte haft några som helst problem än. Väldigt nöjd och skulle inte tveka att köpa samma kit igen.

  12. Hej
    Jag bor i norra Norge och har længe funderat på att skaffa mig en elcykel i kombination med kærra. Har en jycke som måste få vila sig ibland. Her ær det långa avstånd och min fundering, kan man ladda batteriet medan man cyklar? Jag tænker nærmast med ett aggregat typ kipor el. liknande.
    Tackar før informativa artiklar.
    Frank

  13. Hej Frank
    Bion -x system är uppladdningsbart men frågan är hur bra det är för batteriet att bli småladdat regelbundet. Rekommenderar ett större batteri typ 15A som till 250-350w räcker långt.

    se Facebook lastcykel forum för vidare insperation om last cyklar och där har jag skrivit om min el cykel.

    mvh Herbert. Falun

  14. Hej,

    Vad är det för stänkskärmar du har på cykeln? Cyklar också till jobbet och trött på de traditionella mtb stänkskydden som inte håller en torr.

    Vänligen,
    Björn

  15. Det verkar ju väldigt dyrt för väldigt låg effekt. Kan inte hitta någonting som är på 1000W på någon av sidorna.

    1. Jag betalade lite drygt 5000 för motor och batteri. Personligen tycker jag det är riktigt prisvärt. Några 1000W är det inte tal om som du har har lagt märke till, tack och lov. Jag skriver om elcyklar här, inte motorcyklar.

  16. Mycket bra beskrivning (och kommentarer). Jag funderar starkt på att bygga en elcykel med lika setup som du har. En fråga gällande storlek på framdrev (krans). När jag gick in på gbk och satte ihop en beställning så kan man välja hur många taggar/kuggar drevet ska ha. Jag har en 24-växlad och det största drevet är 48 taggar vilket då blir växel 17-24. Det blir rätt trögt även med motor om man väljer det alternativet gissar jag? Vad använder du för storlek?

    1. Min kassett är 12-32T och bafangkransen fram 48T. Tycker det är lagom. Skulle inte vilja ha tyngre. Möjligtvis 44T fram om jag fick välja. Men nu pendlar ju jag bara på min cykel och för det ändamålet tycker jag cykeln fungerar helt perfekt. Sällan jag cyklar på minsta drevet bak, 32an används dock flitigt i branta backar!

  17. Hej!
    Går själv i tankar om att uppgradera min cykel till en elcykel och har fastnat för Bafangen.
    Men har också läst mycket (mest på endless-sphere) att kedjan hoppar av väldigt lätt på just det medföljande främre kugghjulet till Bafangen.

    Är det något du upplever eller köpte du till det dyrare (80 dollares) främre kugghjulet som de vill sälja på dig på de flesta sidorna som säljer Bafangen..

    Mvh
    Daniel

    1. Hej svejs!

      Jo det finns lite sanning i det där. Kedjan har hoppat några gånger. För min egen del så kan jag stå ut med det eftersom det tar max 5 sekunder att få på den igen. Men som du säger verkar det ju finnas bot på problemet. Jag har standardkitet, inte något specialdrev.

  18. Hej!
    Har själv gjort ett liknande bygge och vill ge er några av mina erfarenheter.
    Jag köpte 1000w kitet från Em3ev med ett 47v 12A batteri. Köpte även till bromssensorer för hydrauliska bromsar samt en växelsensor.

    Installation av motor och batteri gick som en dans. Även växelsensorn var hyggligt enkel, gäller bara att kapa höljet till växelvajern i rätt längd och sedan dra vajern genom växelsensorn. Däremot fungerade inte bromssensorn till mina XT bromsar så jag har beställt bromsar från USA med integrerade bromssensorer, finns på empoweredcycles.com (Tektro Dorado).

    Pendlar till jobbet och det är 24km enkel väg. Använder assistansnivå 8-9 (max är 9) i princip hela vägen. Batteriet ligger på runt 20-25% när jag är framme.

    Cykeln är en Surly med stålram, 11vx Alfine baknav, dynamo nav fram som driver lyse både fram och bak, brooks sadel, handbyggda hjul med Mondial däck samt tubus pakethållare.

    1. Kul läsning. Låter som ett riktigt trevligt bygge. Har själv en Surly (dock utan motor) som används i skogen, riktigt fina cyklar. Har dock mekaniska komponenter överallt.

      Har inte hållit mig uppdaterad på elcykelfronten på länge, men det var kul att läsa att det går att lösa även med hydrauliska bromsar vilket jag inte kände till tidigare.

      Själv kör jag alltid på nivå 1 förutom i uppförsbackar, men jag har ju omprogrammerat styrenheten med en hemmasnickrad kabel så den passar mina behov.

  19. Kul att läsa ser roligt ut.
    Men såg aldrig vilket framdrev du hade? Har du några tips ska bygga om min hybrid men osäker på vilken storlek på framdrev man ska skaffa?

    1. Jag kör med det som medföljer BBS01 kitet. Funkar bra för pendling fram och tillbaka från jobbet, m.m. Ska man ut och köra i skogen kanske man vill ha lite mindre framdrev. Tror mitt framdrev är 46T eller 44T.

  20. Hej!

    Jag hade tänkte beställa Bafang mid crank kit bbs01b 36V250W with 36V bottle battery från GBK.
    Men tänkte höra om du vet vilken storlek man ska ha på chain wheel? Jag själv är inte så insatt men kan berätta att jag är 180 lång och har en cykel på 28tums däck, om det hjälper något? Sen är det frakten, tänkte höra hur du gjorde när du beställde? Blir strax under 6800kr med kittet och tull/moms. Har för mig du skrev att du betalade under 5000kr?
    Tack på förhand!

    1. Glömde lägga till att jag bara ska ha cykeln för pendling fram och tillbaka från jobbet vilket blir ungefär 6km om dagen

  21. Jag har 46T på min mountainbike med utanpåliggande växlar. Det bör fungera bra på vilken cykel som helst. Större framdrev = “trögare” växlar men högre maxfart. Och greenbikekit skickar från Storbrittanien numera så man slipper tull och andra jobbiga avgifter.

  22. Har en ca 20-30 år gammal “stadscykel” av märket Puch.

    27-tums hjul, 5 utanpåliggande växlar (1 drev vid framhjulet, de andra vid bakhjulet).

    Broms med bromsbelägg mot fälg på både fram- och bakhjul, dvs ej fotbroms.

    Cykeln är gedigen, i bra skick, och dessutom har jag lagt en hel del pengar på att rusta upp den med tillbehör såsom dubbdäck fram, cykelväskor och navdynamo. En av nackdelen kan väl att jag inte har dubbdäck bak eftersom jag inte hittar ett däck för 27″-fälg.

    1. Vad tror Du om att montera en bbs01, lika den Du har, på min cykel?

    2. Tror du att dreven för kedjan kommer att slitas mer än tidigare så att jag borde undersöka att de verkligen går att få tag på nya när det behövs?

    3. Jag är hyfsat praktiskt lagd men när det gäller cyklar har jag mest bytt däck och justerat inställningar för växlar. Hur svår skulle du säga att att monteringen är?

    1. Hej Eric

      1. Kan inte garantera något, men de ska inte vara något problem så länge du har ett vevlager med rätt bredd, men det är ju bara att mäta.
      2. Det kommer slitas mer än tidigare. Men på en så gammal cykel så skulle jag nog strunta i att undersöka det. Om det skulle bli så att drivlinan helt blir obrukbar kan du ju i använda motorn på en annan cykel i värsta fall.
      3. Jag skulle säga att det är ganska enkelt. Det klart svåraste brukar vara att få loss de gamla vevlagren och vevarmarna, och med tanke på att din cykel är ganska gammal skulle jag nog prova att få loss vevlagret och vevarmarna innan jag beställer kitet. Den här videon visar hur det går till att installera paketet.

  23. Hej!
    Det här var mycket intressant. Vad skulle du säga att vinsten är att bygga själv? Nu blir ju kostnaden inte så mycket lägre om man jämför med de billigaste nya cyklarna på tex Biltema. och sen tillkommer ju allt jobb också.

    1. Vinsten är att man får en erkänt bra och högkvalitativ motor till ett vettigt pris och möjligheten att själv välja vilken cykel man vill elektrifiera. Det må hända att biltemas cyklar är bra nu för tiden (?), men bygger man själv så väljer man komponenter själv. Jag prioriterade exempelvis en stålram högt när jag byggde min cykel. En stålram är extremt hållbar och skulle den mot förmodan gå sönder så går den att svetsa ihop igen.

      Sedan så är det ju ett roligt och lärorikt projekt samtidigt. Kunskap är också värdefullt.

      Sist men inte minst så tycker jag det är vettigare att återanvända en redan existerande cykel än att köpa nytt. Det konsumeras för mycket idag.

    2. En annan sak när man köper en “billig” elcykel får man ofta också väldigt billigt batteri.
      Batteriet står idag för en väldigt stor kostnad av en elcykel. Stora fördelen med att plocka ihop eget kitt är att man får bra komponenter till samma kostnad som en “billig” elcykel men med större flexibilitet att uppgradera systemet. Sen så ska man inte underskatta känslan av att man har byggt det själv.

  24. Jo jag håller med om allt du skriver. Jag har skälv renoverat en hel del cyklar som jag sålt men aldrig elektrifierat någon. Så jälvklart undrar jag om det finns någon begagnadmarknad för hembyggen. Men jag blev rätt förvånad när jag upptäckte att det skiljde så lite i pris.

    1. När jag byggde ihop den här cykeln så var det ganska sällsynt med elcyklar på gatorna. Det var sällan man såg någon alls. Nu är de ju nästan lika vanligt med elcyklar som vanliga cyklar på gatorna och med det så har priserna sjunkit dramatiskt. Besparingen i rena pengar är ju inte längre lika stor, om ens någon.

      Biltema erbjuder ibland bra saker, men vad gäller cyklarna är jag tveksam!

  25. Efter ha läst dina artiklar så köpte jag en cube touring cykel som jag byggde om. Mest för att använda den istället för bilen från och till affären när jag är på landet. Den är inte godkännde och går väl fort. Man får inte den effekten och räckvidden för samma pengar om man köper en som är färdig. Jag åker billigt och snabbt i vilket fall. Lägger gärna in en bild om jag får en länk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *