Copenhagen Wheel

Till er som inte är särskilt intresserade av cykling, jag ber om ursäkt. Ni kan sluta läsa här!

Jag följer dagligen utvecklingen kring smarta lösningar vad gäller elcyklar och särskilt när det gäller att bygga egna elcyklar. De “kit” som varit mest populära på marknaden hittills är navmotorer och mid-drives. Alltså antingen paket där motorn sitter i navet på fram- eller bakhjulet, eller en motor som placeras i mitten av cykeln mellan vevarmarna. Batterier och styrenheter monteras separat. Gemensamt för de båda typerna är att det kan vara något komplicerat för en vanlig användare att installera paketen på cykeln. Kanske känner man som vanlig cykelpendlare att det vore skönare med en helt färdig elcykel, komplett med motor, batteri och hela baletten. Något åt “it just works”-hållet.

The Copenhagen Wheel och ett projekt som syftar till att ändra på detta. Projektet har varit under utveckling i flera år, men är nu på väg att leverera sin första produkt till slutanvändaren. Produkten är utvecklad på ett av världens främsta universitet, MIT, sedan 2009 vilket borgar för hög funktionalitet och kvalitet.

Så vad är The Copenhagen Wheel?

Man kan säga att The Copenhagen Wheel är ett hjul med både motor, batteri och styrenhet placerat i navet. Till skillnad från övriga tillgängliga paket sitter alltså allt nödvändigt i själva hjulet. Man behöver således inte haka fast ett stort batteri på pakethållaren eller ramen, eller dra kablar till styret för eventuell instrumentpanel. Man behöver faktiskt inte dra några kablar alls, eftersom hjulet kontrolleras med blåtand via Android/Iphone och deras egen app. Hjulet kan installeras på cyklar utan växlar och cyklar med växlar. Det är dock inte kompatibelt med skivbromsar i nuläget. Hjulet finns i två storlekar, 26″ och 700c, alltså de två överlägset vanligaste hjulstorlekarna på marknaden. I framtiden kommer hjulet även finnas tillgängligt i andra storlekar.

Väl monterat så fungerar hjulet precis som vilken elcykel som helst, den ger assistans när cyklisten trampar. Hjulets avancerade teknologi känner av hur mycket kraft som behövs och tillämpar detta. En sak som skiljer den här motorn mot de flesta andra på marknaden är att den faktiskt laddar batteriet när man inte trampar. Hur kraftfull laddningen är vet jag inte, men det är åtminstone ett steg åt rätt håll och gör såklart att batteriet förhoppningsvis räcker lite längre innan man behöver ladda via vägguttaget.

För en vanlig användare med en helt normal cykel, bör inte installationen av the copenhagen wheel vara svårare än att ta bort det gamla bakhjulet och sätta dit det nya hjulet. Just enkelheten tror jag kommer attrahera många köpare. Hade jag inte redan haft en väl fungerande elcykel så skulle jag faktiskt överväga ett köp. Det enda negativa jag kan se är att hjulet i mina ögon är ganska fult och (åtminstone i nuläget) enbart levereras i rött.

The Copenhagen Wheel finns tillgängligt för preorder, kostar $799, och preliminär start för leveranser är i slutet av 2014 enligt “först till kvarn”-principen.

Ytterligare läsning om The Copenhagen Wheel:

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *