Cykel på flyget

Sist jag skrev om min kommande cykelsemester hade jag planer på att cykla söderut utan något speciellt mål. Denna tanke känns fortfarande lockande men har övergivits. Detta på grund av att man ibland får inse sina begränsningar och erkänna för sig själv att det kanske är bättre för en nybörjare inom långfärdscyklingen att ha en någorlunda i förväg planerad rutt.

Eftersom min far lever för resor så kom det sig att vi beslutade oss för att  tillsammans flyga ner till Krakow och där spendera några dygn tillsammans. Den nya planen är alltså att jag tar med cykeln på flyget dit och cyklar hem. Att flyga med cykel är tydligen ett ganska problemfritt projekt. Man får oftast betala en slant extra för att få ta med cykeln och det krävs att den är insvept i någon form av väska eller emballage.

Jag betalade 200 kronor för flygbiljetten och 500 kronor ytterligare för att få ta med min cykel på flyget. De få gånger jag har flugit inom Europa har jag flygit med Ryan Air och det har aldrig någonsin inneburit strul eller krångel för egen del. Jag gillar Ryan Airs system (som så många andra är förbaskade på) att bara betala det minimala för flygstolen och istället betala tilläggsavgifter för att ta med sig mer bagage, äta godare mat, dricka starkare drycker o.s.v. Betalar jag 200 kronor för en biljett ner till Krakow så vore det enligt mig extremt konstigt om det ingick oxfilé, massagestol och privat flygvärdinna. Som tur är brukar jag stå ut i ett par timmar utan dessa onödiga lyxartiklar och äter hellre en brakmiddag vid ankomst på en av resmålets mysigare krogar. Jag flyger sällan med mer packning än det som ryms i handbagaget och får således inte heller betala extra för detta. Och den där diskussionen om hur moraliskt riktigt det är att flyga med lågprisbolag tänkte jag ta, hmm, nån annan gång!

När jag och farsan har gjort Krakow i några dygn kommer han att flyga hem och jag fortsätter min resa med cykeln enligt denna högst preliminära rutt:

Cykel på flyget

Med andra ord kommer resan gå rakt söderut från Krakow, ner i Slovakien över bergskedjan Karpaterna och Tatrabergen, västerut genom Slovakien och vidare in i Tjeckien. Nordväst uppåt genom Tjeckien och siktet inställt på Berlin. Och därifrån hittar jag nog hem utan planering.

221 mil som jag beräknar kunna klara av på 22 dagar om jag måste, även fast jag kommer ta det lugnare och spendera minst en månad ute på vägarna. Vissa dagar kommer tillägnas vila, läsning, öldrickning och eventuellt socialt umgänge med andra cykeltokiga turister.

Rent ekonomiskt har jag som mål att inte spendera mer än 100 kronor per dygn. Detta bör gå så länge jag inte blir för bekväm och börjar ta in på första klassens campingar och vandrarhem.

2 reaktioner till “Cykel på flyget”

    1. Svårt att säga. Jag cyklar några mil varje dag och har gjort så i flera års tid. Men jag kanske ger mig ut på lite längre turer inför resan mest för att kontrollera utrustningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *