Cykelvård

Cykelvård

Jag skrev för något år sedan en ganska värdelös text om cykelvård. Eftersom jag sedan texten skrevs har varit väldigt missnöjd med den så gör jag nu ett nytt försök och låter den gamla artikeln peka hit istället.

Cykelvård

Jag är av den åsikten att man ska ta hand om sina ägodelar för att få dom att hålla längre. Och äger man en cykel, gammal eller ny, så tycker jag man kan kosta på sig att lägga en halvtimme på cykelvård varje halvår. För längre tid än så behöver det inte ta.

Tvätta

Jag är fast övertygad om att man skapar problem om man tvättar och smörjer för mycket. En cykel tar egentligen ingen skada av att stå still i ett garage och vara lite skitig. Men om man däremot tar fram avfettningen och sprejar varje millimeter på cykeln så har man garanterat skapat sig ett och annat problem (bortsett från att man också gör naturen en otjänst). Cyklar har liksom många andra transportmedel fettinbäddade lager på flera olika ställen. Tvättar man av misstag bort fettet ur lagren kommer lagret att sluta fungera. Det motsatta gäller fett och olja när det kommer till bromsskivor. Får du fett eller olja på skivorna så tar det inte lång tid innan du måste handla nya bromsbelägg. Bromsbelägg är billiga, men det tar tid att byta dom och det kan vara lite jobbigt. Så strunta i att smörja era bromsskivor!

Börja med att fylla en hink med ljummet vatten och en skvätt såpa. Tvätta av hela cykeln. Kedjan och växlarna brukar vara det skitigaste området. Är det inte alltför tjockt med gammal olja och smuts så brukar jag bara borsta kedjan med en grov borste. Likadant med växeln. Är det grisigt brukar jag spraya kedjan och hela växeln med teflonsprej (akta bromsskivorna!) och sedan torka av ordentligt med en trasa. Gör man en riktigt noggrann tvätt så kan man plocka av kedjan och låta den få ett bad i fotogen. När kedjan är tvättad kan man låta smutsen sjunka till botten på fotogenbadet och återanvända det rena fotogenet som finns på toppen. Jag har använt en och samma fotogenflaska i fem år om och om igen.

Låt cykeln torka.

Smörja

När cykeln är torr så kan det vara bra att smörja några olika delar. Kedjan är ju en klassiker. Jag brukar använda vanlig kedjeolja men det finns en del olika varianter. Symaskinsolja funkar också om man inte har något annat. Det vanligaste felet folk gör när de smörjer kedjan är att de tar alldeles för mycket olja så att det nästan rinner om kedjan. Om man så fort som möjligt vill ha en riktigt skitig kedja så är det bra att göra på det sättet. I annat fall lägger man på sparsamt med olja och torkar av eventuellt överflöd med en trasa.

Jag brukar också ge synliga vajrar och rörliga delar i exempelvis mekaniska bromsar en liten dusch med teflonspray eftersom jag märkt att det motverkar isbildning under den kallare tiden av året.

Var som sagt försiktig med att inte få fett på bromsskivorna (om du har sådana).

Pumpa

Håll dina däck pumpade. Däcken får då en längre livslängd samtidigt som risken för punkteringar minskar. På däckens sidor finns angivet hur hårt däcken ska pumpas och har man ingen däcktrycksmätare så är det bara att pumpa däcken tills de känns lagom hårda.

Årligt underhåll

Har man en ny cykel så gör man klokt i att byta kedja någon gång om året om man cyklar regelbundet. Gör man inte detta så kommer man slita ner hela drivlinan förr eller senare (kassetten och kedjehjulen) och då blir reparationskostnaden högre. Byter man till en fräsch kedja regelbundet kan drivlinan hålla väldigt många år.

Nu tänker ni säkert att “min cykel har ju haft samma kedja i 17 år och den går som en klocka!”. Visst kan det vara så. Kedja och drivlina slits tillsammans och kan fungera ihop väldigt lång tid. Men den dagen då kedjan går av och du sätter på en ny kedja så kommer inte den nya kedjan passa på dina utslitna kedjehjul och kedjan kommer “kugga över”. Bespara dig problemen, byt kedja någon gång då och då. Det blir enklast och billigast i längden.

Att byta kedja är inte speciellt svårt, en sökning på youtube förklarar allt. Den här länken kan man använda för att räkna ut hur lång kedja man ska sätta på cykeln.

Broms- samt växelvajrar kan också vara bra att byta ut då och då, särskilt om du cyklar mycket på vintern.

Cykelvård behöver inte vara svårare än såhär.

2 reaktioner till “Cykelvård”

  1. God fortsättning Lyckliga Fiskaren. Cyklar och cykelvård känner jag starkt för. :)

    Jag tycker man ska släppa ut vajer från sina fästen i ramen när man smörjer. På så sätt kan du röra höljena fritt och se till att oljan kommer dit den gör nytta.

    Kedjan bör bytas ibland, men den bör hålla några hundra mil så årligen är nog beroende på omvårdnad och hur mycket du cyklar. Det går att mäta om kedjan är sliten. Se http://www.sheldonbrown.com/chains.html exempelvis.

    Har du fälgbroms så är t-röd trevligt att torka av bromsytorna med. Passa också på att se till att fälgen inte slitits ned.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *