Elcykel – köpa färdigt eller bygga själv?

I bland annat Holland och Danmark har det blivit oerhört populärt att använda sig av elcyklar. Själv har jag tidigare inte varit så insatt i området, men har de senaste månaderna blivit mer och mer insatt i elcykelns värld. Tidigare har jag tänkt att elcyklar – det är för de lata eller gamla. Men jag har helt och hållet fått tänka om. Anledningen till detta är att jag har insett att när jag har sålt min bil så måste jag i ur och skur använda min cykel för att ta mig till olika destinationer varav resor fram och tillbaka till jobbet blir de vanligaste. Men då och då måste jag även använda min cykelkärra för att handla.

Jag handlar vanligtvis bara en gång i månaden och då blir det ett ganska rejält lass med varor. Att dra denna vikt efter min vanliga cykel är väldigt tungt och detta i kombination med att min nya lägenhet ligger 5 kilometer från närmsta “bra” livsmedelskedja (och dessutom  i en stadsdel som ligger väldigt högt) gör att jag har beslutat mig; jag ska ha en elcykel. Man kan argumentera både för och mot elcykeln när det handlar om miljö. Själv ser jag det som så att den ger mig möjlighet att ta mig runt utan att använda bil eller buss. I relation till bränsledrivna färdmedel är en elcykel rena miljövännen. Om man jämför med att cykla en cykel utan motor så är självklart en elcykel en miljöbov. För min del handlar det helt enkelt om att fördelarna vad gäller privatekonomi och miljö blir fler än nackdelarna eftersom jag utan elcykel troligtvis skulle valt att köra en bil från bilpoolen eller ta bussen när jag ska storhandla – något som jag helst vill slippa.

Vad är en elcykel?

En elcykel är alltså en cykel som utöver de vanliga delarna har en motor, ett batteri och en styrenhet/controller. Elcykeln har den funktionen att den ger assistans till cyklisten när denne trampar sig fram i trafiken. Ett vanligt missförstånd är att en elcykel laddar batteriet under tiden man trampar (även om det faktiskt existerar sådana cyklar också). Den vanligaste modellen av elcykel har alltså ett batteri som för att laddas kopplas in i vägguttaget.

Motorerna sitter vanligtvis i hjulens nav, så kullade hubmotorer. Det finns cyklar med motorn fram eller motorn bak. En annan variant är de elcyklar som drivs av en motor som sitter i vevpartiet, på mitten av cykeln.

Vilken motor passar mig?

En cykel som drivs av en hubmotor, som sitter i fram- eller bakhjulet, är den vanligaste typen av elcykel. Att köpa en färdig elcykel med denna typ av motor funkar ypperligt. Det finns fördelar och nackdelar med både fram- och bakhjulsdrift, ungefär på samma sätt som det finns fördelar och nackdelar med fram- eller bakhjulsdrivna bilar. Här kommer en lite pro/con lista över de tre olika motortyperna.

Fördelar och nackdelar med framhjulsdrift:

+ Din cykel drivs både med bakhjul (din egen trampkraft) och framhjul vilken gör din cykel stabilare i till exempel snö, lera och regn

+ Frigörs från växelsystemet, du kan alltså växla cykeln utan att behöva oroa dig för motorns inverkan

+ Ger möjlighet att välja olika typer av växelsystem som till exempel navväxlade hjul (IGH’s)

+ Om batteriet placeras på pakethållaren fördelas vikten på ett bra sätt

– Framhjulsdrift har en tendens att slira vid kraftig belastning, till exempel i uppförsbackar

– Potentiellt osäkert om hjulet inte säkrats ordentligt i framgaffel

– Fungerar dåligt med dämpade framgafflar

Fördelar och nackdelar med bakhjulsdrift:

+ Ger vanligtvis en mer komfortabel resa

+ Säkrare än en framhjulsdriven cykel p.g.a. att motorn är förankrad i en stabilare del av cykeln

+ Bra grepp när motorn belastas hårt

+ Utseendemässigt vackrare då motorn “döljs” av växelsystem och eventuell skivbroms

+ Fungerar bra med dämpning på framgaffeln

– Inte kompatibel med vissa typer av kassetter (en kassett är den del av växelsystemet där de olika dreven, kugghjulen, sitter)

– Svårt att få kompatibel med skivbroms bak

– Cykeln blir baktung, särskilt om batteriet sitter på pakethållaren

– Cykeln drivs enbart med bakhjulet, till skillnad från framhjulsdrift

– Stort slitage på bakhjul/däck

Fördelar och nackdelar med mittenmotor:

+ Säkrast av de olika typerna

+ Bättre än bak- och framhjulsdrivna cyklar i kraftiga uppförsbackar

+ Kraftfullare acceleration

+ Effektivare än fram- och bakhjulsmotorer genom att kraften överför direkt i drivlinan (kraften används optimalt)

+ Möjliggör dämpare både fram och bak

+ Bättre kraft i förhållande till vikt

– Sliter hårt på cykelns drivlina (kedja, drev, m.m.)

– Mindre effektiv vid resor på plan mark under konstant hastighet

Bygg din egen elcykel?

När man har funderat på om en elcykel verkligen kan tillföra något i ens liv är det alltså dags att bestämma sig för vilken typ av elcykel man behöver. Antingen kan man gå till en helt vanlig cykelaffär där det numera säljs elcyklar regelbundet. Man kan också köpa elcyklar hos billigare återförsäljare som Biltema och Jula, gud förbjude.

Jag har själv valt att bygga min egen elcykel av en cykel jag redan har. Något som man bör tänka på när man ska montera ihop en egen elcykel är att använda kvalitetskomponenter och då tänker jag både på cykelns vanliga komponenter och elcykelns delar. Många av cyklarna som säljs idag är byggda av aluminium eller kolfiber. Visst har aluminium och kolfiber sina fördelar, men de är också betydligt vekare än lite äldre cyklar som tillverkades av stål. På blocket kommer det från och till ordentliga mountainbikes i cromoly (stål) och det var på blocket jag hittade min egen stålcykel.

Mitt elcykelbygge kommer att behandlas i ett separat inlägg om ett par veckor!

Du kan läsa om mer om mitt elcykelbygge här!

 

22 reaktioner till “Elcykel – köpa färdigt eller bygga själv?”

  1. Intressant! Måste börja röra mig mer nu när jag gått i pension.

    Nu har jag lite problem med knäna pga. övervikt. Låter som det skulle kunna vara en hjälp i branta uppförsbackar.

    Varför är en cykel med mittmonterad motor att föredra vid kraftiga backar?

    Har en bra cykel jag trivs med, går det att eftermontera en mittmonterad motor?

  2. Hej Kalle!

    Det går utmärkt att eftermontera en mittmonterad motor på de allra flesta cyklar. Det som kan strula är om man har ett ovanligt brett vevlager (avståndet mellan vevarmarna som pedalerna sitter på), som har blivit vanligt på t.ex. fatbikes. Den vanligaste bredden på cyklars vevlager är 68mm och det är kompatibelt med mid drives. Det kan också ställa till det om man har hydrauliska skivbromsar. Vad har du för cykel?

    En mid drive är bra på backar eftersom den arbetar på maximal kapacitet på alla cykelns växlar, eftersom den är direkt kopplad till drivlinan (vevlagret, kedjan m.m.). En framhjuls- eller bakhjulsdriven cykel arbetar i stort sett som om du enbart hade en enda växel på cykeln (den driver ju cykeln framåt från cykelnavet och inte med drivlinan).

    Den vanligaste modellen av mid drive motorer som folk själva monterar på sina cyklar är bbs01 och bbs02 från Bafang, ett kinesiskt företag. http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=36&product_id=174

    Em3ev.com är för övrigt ansett att vara extremt pålitliga och väldigt kunniga (och nej, jag tjänar inget på att skriva det där).

    Det bästa forumet för att läsa om elcyklar är http://www.endless-sphere.com/forum och deras tillhörande wiki http://endless-sphere.com/w/index.php/Main_Page

    I Sverige finns det också särskilda regler som gäller för elcyklar, som man bör ta ställning till om man vill följa eller inte. Många cyklar som säljs i butik idag är inte lagliga, men det går utmärkt att bygga en laglig cykel själv (även om det är roligare att köra en lite piggare variant…).

    Min förhoppning är att jag i nästa inlägg på bloggen kommer visa hur jag gjorde för att bygga ihop min elcykel med mid drive motor, håll utkik!

    1. Jag rekomenderar ingen att bygga ihopa en elcykel själv! Köp färdigt är det enklaste! Omöjligt att hitta någon som vill eller kan göra detta! Tro ej att det är lika enkelt som det står att det är för det är det inte kan jag säga! Ge några tusen extra för en färdig cykel för det är det värt mvh inge!

      1. Hej Inge.

        Spenderar man ett par timmar och skaffar sig lite kunskap innan så är det inga problem. På vilket sätt gick det snett för dig?

        Min mountainbike med Bafangs BBS01 har nu rullat 700 mil helt och hållet utan problem. Visst, det tog en timme att sätta på kittet på cykeln men kvalitén är fantastisk och priset oslagbart.

        Några tusen extra får du ingen cykel för. Du får en hög med skräp.

  3. Jag har en vanlig Crescent Sirius Citybikes. Den har 7 växlat nav. Det verkar stämma bra med 68mm. Den har vanlig fälgbroms fram.

    1. Jag skulle inte använt en mittenmotor ihop med ett nav med inbyggda växlar. Dom brukar inte må bra av att växlas under belastning. Du skulle ju i och för sig kunna åka omkring på enbart 1 växel, men då försvinner hela poängen med mittmotorer.

      Skulle du bygga med frontmotor försvinner din frambroms. Bygger du med bakmotor så försvinner dina växlar ;)

      Om man ska bygga en elcykel själv så skulle jag rekommendera en så enkel cykel som möjligt med v-bromsar, vanligt växelsystem och ingen fotbroms.

      I ditt fall skulle jag nog köra framhjulsmotor och sätta dit vanliga v-bromsar åtminstone fram.

        1. Prisbilden med ökade importkostnader och skatt samt svagare svensk krona har ökat prisen ca 30% på ett halvår sedan jag köpt mitt system från Kina. Ändå helt klart värt pengarna. Titta på tyska eller italjenska marknaden. Ja räknar med en avskrivning på 5 mitt cykel bygge för 26000 kr. Perfekta vardags lastcykeln. Räknar med ca25 mil i månaden. Efter 70 mil i vinter är jag nöjd med mitt 500w 48v. Kör 2- 3 barn med packning i längre backar och det går bra.

          1. Ja visst hade man lite tur att beställa innan det värsta raset. Men som du skriver, fortfarande värt det om man skulle beställa idag. Har du inga bilder att bjuda på Herbert?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *