Friskvårdsbidrag

Många arbetsgivare erbjuder idag olika typer av friskvårdsbidrag. Själv arbetar jag som kommunal lärare i idrott & hälsa och i min kommun ligger friskvårdsbidraget på 2500 kronor per kalenderår. Jag ser till att försöka utnyttja varenda krona av detta, eftersom det dels innebär både gratis nöjen och samtidigt en möjlighet till att hålla sig frisk och pigg. Jag tycker 2500 kronor är ganska frikostigt. Det räcker ofta till den största delen av ett gymkort, men kan även täcka kostnaden för till exempel ett simkort eller cirka 5 besök hos en massör.

Friskvårdsbidrag och träningsformer

Gym

Mitt andra år på arbetsplatsen utnyttjade jag mitt friskvårdsbidrag till gymkort, vilket såhär i efterhand var ganska bortkastade pengar. Gym känns som en förlegad typ av träning. Människokroppen har aldrig varit gjord för att utföra isolerade övningar i maskiner. Visst finns det också ofta möjlighet att träna på ett mycket bättre sätt med hjälp av skivstänger, hantlar och kettlebells, men det är väldigt få som utnyttjar den delen av gymmen, och de som gör det är många gånger outbildade och har bedrövlig teknik. Detta är något som snarare ökar riskerna för skador och sjukskrivning till skillnad från den ursprungliga tanken med friskvård som snarare är att hålla sig frisk och inte bli sjukskriven. Så vad ska man göra om man inte är så insatt i hur man ska träna på rätt sätt, men samtidigt vill hålla sig i form?

Löpning

Löpning är något som människan alltid har varit tvungen att sysselsätta sig med. Därför borde någon typ av promenader eller löpning finnas med i varje människas veckoplanering. Ett problem med löpning är att folk tröttnar alldeles för fort och det beror, tror jag, på att man satsar alldeles för hårt för fort. Man tappar motivationen på grund av att träningen blir förknippad med blodsmak och smärta. Det finns ingen anledning till att gå från soffpotatis till extremlöpare på två veckor. Jag vet inte hur många gånger i veckan jag ser 40-åringar med nyinhandlade löparskor, tights, pannband, vattenflaska och pulsklocka stå och flämta i vägrenen eller hasa sig fram i snigelfart utmed cykelvägarna. Det är absolut inget fel att ha höga ambitioner, men till gemene man skulle mitt tips vara att ta det lite mer med en klackspark i början. Är man otränad räcker det gott och väl med att gå en kortare promenad varje dag till att börja med för att successivt öka träningsmängden, till exempel genom att man lägger till en lättare joggingtur ett par gånger i veckan. Löpning har också den trevliga egenskapen att vara gratis, vilket innebär att man kan löpa utan att ens behöva använda friskvårdsbidraget.

Kettlebells

Något som jag själv har tränat med under flera års tid är kettlebells. Det är bland det bästa träningsredskap jag använt. Detta beror i mångt och mycket på att man inte tränar isolerade muskler utan använder kroppens stora muskelgrupper och många leder samtidigt. Man väljer själv belastning. Hjärtat får arbeta hårt om man så vill, tro mig. Jag kan dock inte rekommendera att gå och handla en kettlebell i första bästa butik och köra igång hemma i vardagsrummet. Likt all form av belastningsträning är god teknik A och O. Ledsamt nog verkar inte ens instruktörerna på gymmen veta hur man utför kettlebellträning på ett bra och riktigt sätt. Är man intresserad av kettlebellträning skulle jag först och främst rekommendera att läsa boken Enter the kettlebell av Pavel Tsatsouline. Pavel startade organisationen RKC och gjorde kettlebellträning till vad det är idag. Bor man i Göteborg kan man med mycket gott samvete besöka kettlebell center som har fantastiskt duktiga och trevliga instruktörer och de erbjuder olika typer av nybörjarkurser. Det finns säkert många andra bra träningsanläggningar som fokuserar på kettlebells, men var noga med att kontrollera att instruktörerna är certifierade. Hittar du en instruktör med RKC-certifikat kan du vara säker på att han eller hon är väldigt duktig på det hon lär ut. Att gå en kurs i kettlebells eller nybörjarträning i grupp borde kvalificera in som friskvård.

Racketsporter

Det första året jag var anställd inom kommunen utnyttjade jag pengarna till att köpa ett squashkort. Squash är en extremt rolig sport som ställer stora krav på kondisen. En utmärkt träningsform helt enkelt. Alla racketsporter (utom möjligtvis pingis!) kvalar för övrigt in i denna kategori. Tennis och badminton är också galet jobbiga, utmärkta och väldigt roliga träningsformer.

Avslappning

Under 2014 har jag skött träningen på egen hand genom kettlebells och cykling. Mitt friskvårdsbidrag har jag istället använt till avslappning i form av klippkort på romerska badet. Det är underbart att efter en hård arbetsvecka ta cykeln till simhallen och krypa ner i en varm bubbelpool följt av kvalitetstid i valfri bastu. Det här är verklig friskvård enligt mig. I dagens samhälle finns ett större behov än någonsin att utnyttja chanserna till att ordentlig avkoppling. Jag föredrar fullständig tystnad när jag tränar. Jag tycker om att höra skornas tramp mot asfalten eller pedalerna sys i vinden. Det är likadant när jag befinner mig på den romerska avdelningen och det som skiljer just romerska badet från de övriga relaxavdelningarna på simhallen är att det är 18-årsgräns. Alltså: inga familjer med skrikande barn så långt som ögat når. Och när man arbetar som lärare på låg- och mellanstadiet så är tystnad värt mer än allt smör i Småland. De senaste två gångerna jag varit på romerska så har jag haft hela avdelningen för mig själv, det ni!

Massage är också ett bra alternativ, men tyvärr väldigt dyrt. Friskvårdsbidraget räcker bara till maximalt fem besök hos en massör. Jag tycker helt enkelt inte detta ger tillräcklig valuta för pengarna och jag tvivlar på att man blir särskilt mycket friskare av dessa få tillfällen heller.

Vad ingår i ett friskvårdsbidrag?

Vad som ingår i friskvårdsbidraget skiljer sig mellan arbetsgivare, så ta tag i saken redan nu och undersök vad din arbetsgivare erbjuder. Ofta brinner pengarna inne någon gång i slutet av året, vilket innebär att om du inte utnyttjat pengarna för 2014 ännu så har du fortfarande chansen att använda dom till ett klippkort på romerska, till exempel. I januari trillar ytterligare pengar in på friskvårdskontot, vilket alltså innebär att du då kan köpa ett kort hos ditt lokala racketcenter och träna flåset på badmintonbanan eller i squashhallen. Utnyttja pengarna, det är du värd!

Hur använder ni läsare era friskvårdsbidrag? Dela gärna med er i kommentarerna!

 

8 reaktioner till “Friskvårdsbidrag”

  1. Jag jobbar i ett mindre företag och tog inte ut friskvårdsbidraget förra året. Kändes dumt!
    Men nu har jag precis fått beviljat att ta ut dubbelt upp i år.
    Jag har valt att gå på intensiv behandling av ayurvedisk massage.
    Med insiviteten och mängden det blir kommer det bli stor skillnad i min kropp :)
    Får även köksråd och övningar att göra hemma. All-in liksom :)
    Känns otroligt bra!!

    Bra tips och råd du ger!

    1. Om man har dubbelt upp att utnyttja till massage så blir det ju något av det. Hur många gånger kan du gå på massagen för pengen? Vad är förresten ayurvedisk massage? Massage är så skönt… klart värt att unna sig ibland. Jag var på massage/akupunktur förra veckan, akupunktur testade jag för första gången p.g.a. mitt knä som jag har haft problem med länge. Vet inte om det varken blev bättre eller sämre men det är många som upplever akupunktur som positivt för leder och värk.

  2. “Så vad ska man göra om man inte är så insatt i hur man ska träna på rätt sätt, men samtidigt vill hålla sig i form?” Nu låter jag dryg men om man inte är så insatt så måste man bli insatt (precis som privatekonomi).
    Skivstång och de fyra basövningarna benböj, marklyft, stående press och bänkpress ÄR bästa sättet att hålla sig i form!(?). Uppenbarligen ett stort fan av Starting Strength (bok)… “Strong people are harder to kill, and in general more useful.” – Mark Rippetoe

    PS. Oh yeah, maskiner hör inte hemma på ett riktigt gym! Inte speglar eller handskar heller! =)

  3. Nu är det ingen som ger mig något friskvårdsbidrag längre men som 55+ med övervikts problem och dåliga knän, har jag kommit fram till att det optimala för mig är, cykel, simning och stavgång i mycket kuperad skogsterräng. Det är otroligt vilken skillnad ett par stavar gör, både när det är brant uppför och nedför. Som du anser jag att den optimala lyxen är tystnad och avskildhet och det går att få med alla dessa aktiviteter.

    1. Tjena Kalle!

      Intressant det där med stavarna. Jag själv har varit lite skeptisk, men aldrig provat så kan egentligen inte heller uttala mig. I ordentligt kuperad terräng kan jag tänka mig att det är mycket effektivt eftersom man då i stort sett automatiskt aktiverar armarna för att generera kraft och balans. Är alla stavar nu av typen med fjädring eller vad är det som gäller?

      1. Nej ingen fjäder. :-)

        Black Diamond Distance Cork vandringsstav.

        För att komma till älgpasset i stiglös terräng, utan att det vilda ska undra varför ångloken har börjat gå mitt i vildmarken.

        Fast även en promenad av det längre slaget på backig grusväg blir som att gå på slätten. Rekommenderas varmt till alla med knä eller ryggproblem.

        Har du sett bloggen “stockman” senaste inlägg. Det är vad jag kallar stavgång.

  4. Om man inte har utnyttjat friskvårdsbidraget i slutet av året Kan man ju använda det till julklappar. Presentkort på massage eller på någon sportaffär blir säkert uppskattat. Nu är det ju inte så det är tänkt men bättre än att låta pengarna brinna inne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *