Köpa begagnad bil och alternativ till bil

Jag har i ett tidigare inlägg om bilkostnader diskuterat bilars verkliga kostnader. Dessa funderingar grundar sig i grund och botten på att jag de senaste månaderna uppdaterat mina kunskaper om begagnatmarknadens bilar och vilka märken och modeller som är mest prisvärda. Detta beror i sin tur på att jag har funderingar på att sälja min kära bil och köpa begagnad bil igen.

Det har varit den klart bästa bil jag någonsin ägt, min kära Skoda Octavia. Men ur ekonomisk synpunkt är det inte den optimala lösningen. För ett par veckor sedan passerade hon 20000 mil och jag har märkt att det börjar gnissla oroväckande både här och där. Visst kanske jag kan krama ur 10000 mil till ur henne, men till vilket pris? Hur länge orkar bromsarna, växellådan och framvagnen fortsätta arbeta?

Köpa begagnad bil

Jag har fyra krav på min nästa bil:

  1. Den ska vara billig att äga och köra
  2. Den får inte kosta mer än 40000
  3. Den har inte gått mer än 9999 mil
  4. Märket/modellen har statistiskt visat sig vara en “bra bil”.
  5. Den har inte haft fler än 3 tidigare ägare
  6. Det är en rymlig men samtidigt liten eller mellanstor bil

Noggrann undersökning på nätet och läsning av tillförlitlig statistik har gjort att jag i dagsläget överväger följande fabrikat och modeller: Toyota Yaris, Ford Focus, Honda Civic och Suzuki Liana.

Överdrivet fokus på säkerhet

Jag försöker att inte göra dumma avkall på säkerhet i vardagen. Men idag har trygghetshetsen gått till överdrift i samhället. I stort sett allt är livsfarligt och i media får man uppfattningen av det är likställt med livsfara så fort man lämnar bostaden och inte ens där är man säker. Angående bilar är de bränslesnåla, miljövänliga småbilarna som vanligt livsfarliga och gemene man belånar sig upp över öronen för att investera i en fyrhjulsdriven suv – även i stadstrafik. Cyklisterna får ta mycket galla. När jag själv kommer rullandes på min kostnadsfria järnhäst ser jag mig i en scen ur valfri serietidning, där jag blir omkörd av de stora suvarna. Serietidningsbubblan över mitt huvud – ”Omedvetna bilistjävel! Köp en cykel och rör på fläsket INNAN du ligger för döden på akuten med åderförkalkning och högt blodtryck”. Serietidningsbubblan över bilistens huvud – ”Förbannade cyklister! Håll er på cykelbanan där ni hör hemma – och hur fan kan man vara så dum att ta cykeln i spöregnet”. Ja, hur kan man vara så dum… Visst kan bilisten hävda att det är något säkrare att sitta med 3 ton stål runt sig snarare än 8 kilo aluminium under sig – men cyklisten vet att cykling förlänger livet och det gör inte bilåkning.

Följande bild visar resultatet av en undersökning som ett amerikanskt regeringsorgan vid namn NHTSA gjort. Den visar totalt antal dödsoffer bland passagerarna per 100.000 registrerade fordon utefter fordonstyp och storlek år 2004.

Vi ser här att bilåkning är livsfarligt, men det visste vi redan. Men vi ser också att det bara är en smula farligare att köra en småbil i jämförelse till en stor, dyr, SUV. Skillnaden mellan en standardbil och en mellanstor SUV är i stort sett obefintlig. Körstil dödar oftare än bilen man kör. Därför spelar det för mig ingen större roll hur “säker” just bilen anses vara. Jag kör alltid lugnt och försiktigt för att minska risker och för att gynna min ekonomi. Skulle olyckan vara framme har jag åtminstone dragit mitt stå i stacken till att minska skadorna så gott det går.

Alternativ till att äga bil

Bilpool

Bilpool är ett väldigt bra alternativ att överväga istället för att äga bilen själv. Trafikverket bjuder på en intressant text om vad en bilpool är för något. Kortfattat innebär bilpool att man betalar en fast kostnad varje månad för att vara medlem i bilpoolen. Behöver man en bil så går man helt enkelt in på bilpoolens hemsida och kollar in vilka bilar som finns lediga i området. Man betalar för antalet mil och hur länge man kommer att använda bilen.

Fördelarna med en bilpool är många. Energimyndighet skriver att en tumregel är att det lönar sig att vara med i en bilpool om man kör mellan 200 och 1100 mil per år.

Ytterligare fördelar med bilpool:

  • Man betalar bara för den tid man verkligen använder bilen
  • Man slipper lägga tid på att ta hand om bilen vid service, däckbyten och övrigt underhåll.
  • Effektivitet – De flesta som går från att själva äga sin bil till att vara medlemmar i en bilpool minskar sitt bilåkande. Bättre planering och en extra tanke på om det verkligen är nödvändigt att ta bilen påverkar våra resvanor och bidrar till ett effektivare energiutnyttjande.

Varför bilpool inte är populärare tycker jag är svårt att förstå. Hade jag bott i stan hade jag utan tvekan sålt min bil och gått med i en bilpool. Jag skulle spara pengar samtidigt som jag värnar om miljön (huruvida man värnar om miljön genom att köra bil kan diskuteras!) i relation till att äga bilen själv. Det skulle kännas väldigt skönt att slippa allt annat elände som följer med att äga bilen själv. Inget underhållsarbete, inga tvättar, inga däckbyten, ingen service. Helt enkelt bara ett transportmedel som kan användas när man behöver det.

Vad kör ni läsare för bilar? Är det någon mer som funderar på att köpa begagnad bil? Är det någon som är medlem i en bilpool – hur tycker ni att det fungerar? Dela gärna med er av era tankar och åsikter i ämnet!

2 reaktioner till “Köpa begagnad bil och alternativ till bil”

  1. kör skoda roomster mycket nöjd.

    liten motor och kamkedja håller ner kostnaden. torde fungera 10000 mil till utan stora rep. ganska billig i inköp med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *