Nytt batteri till elcykeln

Nu har jag kört cirka 1000 mil i ur och skur med min elcykel som jag byggde ihop för lite drygt två år sedan. Paketet jag då valde att köpa var ett BBS01 från GBK med ett tillhörande 36 volts 10 AH batteri. Jag vet inte hur många laddningscykler som batteriet gått igenom, men på senaste tiden har jag märkt att kapaciteten har försämrats rejält mot när det var nytt. I nyskick kunde jag cykla uppemot 6-7 mil med ett nyladdat batteri, medan jag nu i bästa fall kan cykla 3.

Vintern närmar sig och jag har märkt att låga temperaturer påverkar kapaciteten på batterierna negativt. Alltså var det nu dags att uppgradera batteriet så att jag även i vintern kan fortsätta min cykelpendling till och från jobbet utan att behöva oroa mig för tom batteridepå.

Sagt och gjort, ett nytt batteri beställdes från Green Bike Kit och som vanligt fick jag väldigt bra och snabba svar på de frågor jag ställde via mail innan beställning. Den här gången blev det ett något kraftfullare batteri, 11,6 AH, vilket bör räcka till minst 6 mil med mitt numera programmeringstrimmade BBS01 kit.

Greenbikekit erbjuder nu leverans via Storbritannien, vilket för oss svenskar och andra inom EU betyder att vi slipper tull och andra tråkiga avgifter.

Jag kan fortfarande mycket varmt rekommendera både Bafangs BBS01 paket som bara går och går samt Green Bike Kit för deras suveräna service.

Jag vill också tillägga att jag inte får någon form av ersättning från Green Bike Kit för att skriva denna text. Jag har betalat fullt pris för alla artiklar som beställts.

Är det några fler än jag som kör på BBS01? Berätta gärna i kommentarerna hur paketet har fungerat för dig!

19 reaktioner till “Nytt batteri till elcykeln”

  1. Hej!

    Mycket intressant att läsa om din elcykel och imponerande att komponenterna verkar klara en svensk vinter såpass bra!

    Jag funderar själv på att köpa en begagnad cykel och bygga om till elcykel. Har dock läst en del artiklar och tester som förespråkar skivbromsar på elcyklar till följd av högre hastigheter. Men då dessa inte verkar vara kompatibla (?) med Bafangs system undrar jag hur du har upplevt att V-bromsar fungerar med elcykel. Kanske framförallt vintertid eller vid blött väglag?

    Sen undrar jag hur svårt det är att programmera om ”tumspaken” så att den slår av motorn för att möjliggöra skonsam växling?

  2. Jag har inte haft några problem alls med vbromsar. Visst, i blött väder biter det kanske inte lika bra som skivbromsar men det är ju bara att anpassa körningen. Inte bromsar vbromsar sämre bara för att de sitter på en elcykel. Det är bara dumheter.

    Tumgasen går att programmera om men jag rekommenderar att bara strunta i att koppla in tumgasen och ”växla” genom att väldigt lätt trycka in bromshandtaget istället.

  3. Hej!

    Vill först tacka för inspirationen till att bygga en elcykel själv. Verkar ju som att man kan få en cykel som vanligtvis kostar ~30000kr för ca ~10000kr här, ett fint arbitrage för oss som inte har tummen mitt i handen.

    Jag har en BBS01 250w på ingång från GBK just nu. Köpte en 26″ MTB med stålram, V-broms och Shimanoväxlar på Decathlon för 1299 kr (nypris) att basera mitt bygge på. Vill gärna tipsa om den till andra som eventuellt tänker haka på ”trenden” och bygga: http://www.decathlon.se/mtb-rockrider-300-herr-svart-id_8284495.html

    Ramen har ingen dämpning, vilket kanske inte är en nackdel när det gäller robusthet, en del mindre som kan gå sönder. Jag gissar att med ett par feta däck och en fjädrande lädersadel så blir det en bekväm åktur ändå.

    Har du möjlighet att göra en kort guide om hur du har modifierat parametrarna i bbs01?

    1. Hej!

      Tack för tipset om Decathloncykeln. Blev faktiskt lite sugen själv på att en köpa en – bättre pris än så för en stålram tror jag inte man kan hitta någonstans. Även utan komponenterna är det ju ett bra pris. Komponenterna är ju av ganska låg kvalitet men med lite omsorg funkar även dem bra.

      Att ramen inte har någon dämpning ser jag precis som du som en fördel. Det hade bara höjt upp priset med en dämpad gaffel och den hade antagligen varit av risig kvalitet och ändå gått sönder efter ett par år av konstant cyklande.

      Det var så länge sedan jag tillverkade programmeringskabeln att jag inte längre orkar sätta mig in i hur man gjorde. Jag köpte komponenter från Ebay och lödde ihop en programmeringskabel själv. Nu tycks det dock gå att köpa redan färdiga programmeringskablar från exempelvis https://www.empoweredcycles.com/products/usb-programming-cable-8fun-bbs02-mid-drive-motor

      I övrigt hänvisar jag till den läskigt långa men lärorika tråden ”Programming the Bafang middrive…” på följande länk: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=58780

      Där hittar du också hur du kan tillverka kabeln själv om du vill.

      Det kan dock vara bra att känna till att den välkända elcykelbutiken em3ev.com starkt avråder till att omprogrammera då det enligt dom ofta bara leder till elände. Själv har jag kört över 1000 mil med min i omprogrammerat tillstånd och motorn går fortfarande bra.

      1. Hej Svalbard!

        Jag blev precis färdig med mitt bygge som innefattar 250W bbs01b och jag är riktigt nöjd. Enda problemet var att framgaffeln var felvänd på decathloncykeln från fabrik så se till att du korrigerar det. Har vänner som haft samma problem med cyklar från XXL, så det är inte helt unikt kan jag tänka mig.

        Tog en cykeltur idag, den gick hur fint som helst och var inte alls lika stum i ramen som min gamla Nishiki Comp 2013. Rätt bekväm att åka på faktiskt, även om jag just nu har 5 bar i däcken! Kommer nog programmera om systemet för lite snabbare respons på pedalassistansen, jag coastar gärna mot korsningar… blir snabbt jobbigt om man inte får i princip instantan assistans då.

  4. Hej igen,

    Sitter just nu och försöker lösa ett litet problem som jag hittade med kompatibiliteten mellan batteripacket jag beställt och Rockrider-ramen. Det är nämligen så att flaskhållarfästena sitter rätt långt ner på ramen, vilket resulterar i att mitt batteripack ligger läskigt nära kedjan (ca 3-4mm ifrån). Det batteripack jag har är av denna modell: https://electricbikereview.com/wp-content/assets/2015/11/e-rad-bbs-hd-1000-48-volt-battery-pack.jpg

    Själva fästet på detta pack är rätt uselt designat, men batteriet är snyggt. Lösningen blir nog att tillverka en adapterplatta i t.ex. aluminium som skjuter fram batteripacket ca 5 cm på ramen och stabiliserar upp plastdelen på fästet som verkar rätt vek. Hittade denna forumtråd med förslag hur man åtgärdar liknande problem: https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/batteries-aa/19836-tricks-to-get-your-hard-case-battery-to-fit-in-the-triangle

    Nu blir det att åka till Biltema och köpa en mutternitsats. Återkommer med mer info hur jag har löst detta när jag har designat klart min adapterplatta.

    God fortsättning!

      1. Hej!

        Då jag precis har omlokaliserat mig till Skåne har flytten och nytt jobb tagit mycket tid. Här kommer i alla fall en bild på cykeln (sorry för fördröjningen): http://imgur.com/3rMVju8

        Tyvärr tog motorn in vatten och gick sönder (pga en dålig gummipackning på ”controller”-sidan) i förra veckan. Har inlett dialog med GreenBikeKit om garantiersättning, får se vad de säger.

        Tills vidare blir det att åka bil till jobbet ;(

        Mvh
        dstrmberg

        1. Väldigt tråkigt att höra. De nya modellerna av BBS01/02 ska ju dessutom vara uppgraderade för att tåla vatten bättre än den första versionen (som jag har). Jag är dock övertygad om att du kommer få en ny av GBK om packningen nu var sönder som du skriver. Själv har jag satt ett stänkskydd längst ner på framskärmen för att motverka att det skvätter upp vatten på motorn när det regnar. Tack för bilden!

          1. Hej! Nu är cykeln äntligen igång igen, det var inte alls svårt att byta ut controller-delen (fick den ersatt på garanti, vilket är helt fantastiskt).

            Har även införskaffat ett par Big Apple-däck vilket gör det extremt bekvämt att åka, precis som jag tänkte.

            Lyckliga Fiskaren: Har du möjlighet att dela med dig av dina BBS01 konfigurationsparametrar? I så fall får du gärna maila dem till mig på dstrmberg@gmail.com

          2. Härligt att höra!

            Jag kör ju också Big Apple, kanonbra däck. Har haft 1 punka på 1000+ mil, och rullar lätt och skönt. Skickade det jag minns av konfigurationen till dig på mail.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *