Torka mat inför tredagars tältäventyr

torka mat

Varje höst har vi lärare höstlov. Och likadant det här året. I morgon ska jag ta cykeln, tältet och lite av den övriga packningen och sticka iväg på äventyr i några nätter. Jag tänker mig att det ska bli ungefär 6 mils cykling per dag. Så idag har jag förberett resan genom att torka mat.

Frukt och kött har torkats (jag använder mig av en enkel, rund, frukt- och bärtork) och sedan portionerats upp i zippåsar tillsammans med redan torra ingredienser som couscous, potatismos och pasta. När man anländer på den tilltänkta tältplatsen är det väldigt skönt att slå upp tältet, göra upp en eld och bara behöva koka upp vatten och tillsätta i påsen. För det är nämligen det enda man behöver göra. När vattnet slagits i påsen har man efter fem minuter en rykande och välsmakande afrikansk currygryta framför sig. Eller en thailändsk kokossoppa. Eller på morgonkvisten en stärkande frukt- och havregrynsgröt. Underbart.

Hur gör ni andra friluftsnördar med maten på era turer? Gillar ni att torka mat? Berätta gärna!

6 reaktioner till “Torka mat inför tredagars tältäventyr”

  1. Åh! Hoppas du haft riktigt trevliga dagar och att maten smakade!
    Jag har ingen större erfarenhet av att torka mat, men införskaffade nyligen en bok i ämnet för att jag vill lära mig mer!
    Och det vill jag av två orsaker;
    För att kunna förvara mer mat här i stugan inför vinterhalvåret, då jag varken har jordkällare eller frys.
    Och för att, som du, ha med bra mat på turer i skog och mark!
    Så, berätta gärna mer om dina erfarenheter! :)

    1. Det var en trevlig tur!

      Jag har också några böcker i ämnet och jag tycker Eric Tornblad har skrivit de bästa. Egentligen har jag inte så stor erfarenhet i ämnet sedan tidigare men har insett att ska man vara ute länge och inte vill (eller kan) spendera en massa pengar i butiker eller restauranger på vägen så måste man helt enkelt torka maten för att få ner vikten och volymen på det hela. Och självklart för att det ska hålla sig ätbart längre.

      Jag använder en frukt/svamp-tork från Obh nordica som jag köpte på Siba. Den duger för att torka små mängder mat, men skulle jag torka mat i större mängder för längre perioder hade jag köpt en Excalibur eller liknande. Det går ju också att torka i ugnen, men jag inbillar mig att det går åt onödigt mycket energi att låta ugnen stå på på 70 grader i 10 timmar. Dessutom känns det säkrare med en dedikerad mattork.

      Att torka magert kött går utmärkt likväl som grönsaker och frukt. I böckerna har jag också läst om att man kan torka hela rätter, exempelvis köttfärssås eller chili con carne. När det sen är dags att laga så är det ju bara att tillsätta vatten – hur smidigt som helst med bibehållda smaker. Men då behöver man en större dehydrator.

      1. Jag strävar efter att bli lättviksvandare och maten är det kvarvarande problemet. Eller rättare, kaloriinnehållet. Berätta gärna mer om hur du gör. Vi tappar alltid för mycket vikt när vi är ute. Kokosfett och näringspulver + torrmat har blivit lösningen (torkade grönsaker, torrbacon, beef jerkey, pasta, linser; de sista i varmt vatten 10-15 min med ett sista uppkok.)

        1. Jag kanske kan skriva lite mer om det i ett inlägg framöver. Men det är ju väldigt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier per dag när man är ute på längre turer, det blir ju helt enkelt för tungt att kånka runt på för mycket mat. Själv spetsar jag ALL mat med olja. Utöver oljan försöker jag att gå och småäta saker hela tiden. Förslag: nötter eller mandlar. Jag tycker också jordnötter är bra för dom är energirika och dessutom billiga. Man kan skölja dom om man inte vill äta så mycket salt. Min kropp brukar skrika efter salt på turerna så jag sköljer inte av saltet. Jag litar på kroppens signaler. Jordnötssmör. Jordnötsringar. Solrosfrön. Choklad om det inte är för varmt. Snickers. Ibland bakar jag flapjacks och har med. Som frukost brukar jag till exempel blanda havregryn, torrmjölk, torkad frukt, finhackade nötter och blåbärssoppepulver i påsar innan turen. Älskar det! Bara tillsätta kokande vatten (och olja sålart!) och börja käka. Jag försöker att få i mig 1000 kalorier på frukosten, då har jag ätit ungefär hälften av kalorierna jag har som mål att äta på en dag.

          Annars är det ju snabbris/pulvermos/couscous som utgör basen i det jag käkar. Oftast inte pasta eftersom det går snabbare att göra snabbris/couscous/mos. Gillar inte att slösa med bränslet (det väger ju också en hel del). Sen är det ju extremt viktigt att ha ett bra kök som är bränsleeffektivt och inte påverkas av vind. Detta är ju något som i slutänden sparar massa vikt i packningen. Jag använder msr windboiler, det är vansinnigt snabbt på att koka upp vatten och påverkas inte av blåst.

          1. Oljan är ett bra redskap, där är kokosfett är vårt alternativ för det är helt enkelt godare. Nötter och choklad är inte lösningen för mig för jag tål/gillar dem inte. Solrosfrön var ett bra förslag. Couscous och pulvermos har så lågt eget energiinnehåll att vi går mer på pasta (tillsätt i varmvatten, låt stå under lock inför ett sista uppkok så behövs inte så mycket gas), det är också enkelt att proviantera på väg. 1000 kalorier frukost var ett mycket bra råd, Det kan jag jobba vidare med. Tack!

          2. Tack detsamma för tipset om kokosfett. Aldrig testat om jag ska vara ärlig, men det ska jag göra framöver. Däremot brukar jag då och då ha kokosflingor i havregrynsgröten. Det är gott och ger värdefull energi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *